Monday, January 30, 2017

Kennedy

Hallo allemaal,

Mijn naam is Kennedy Aduko. Aduko betekent letterlijk ‘pot’ en mijn tweede naam is Kofi, een naam die je krijgt, als je op een vrijdag geboren wordt. Ik draag Ghana dus in mijn namen. Nu woon ik in Amsterdam samen met mijn vriendin Geeske en Otis ons kindje. Ik kom oorspronkeljk uit het noorden van Ghana en begin 2005 ben ik naar Nederland verhuisd voor mijn studie ‘International Business & Management.’ Ruim drie jaar geleden heb ik voor Tony’s Chocolonely gewerkt en als onderdeel van mijn werkzaamheden ben ik toen naar Ghana gegaan. Daar werkte ik voor de boerencoöperatie waar Tony’s cacaobonen koopt. Tijdens mijn verblijf in Aponoapono ben ik ook betrokken geweest bij het Maartenscollege om bij te dragen aan hun uitwisselingsprogramma met de lokale school aldaar. Het was een geweldig en nuttig programma waardoor de Nederlandse en Ghanese leerlingen veel van elkaar geleerd hebben. De leerlingen van het Maartenscollege hebben met eigen ogen kunnen zien hoe de samenleving daar is en hoe het proces in elkaar zit om de cacaobonen klaar te maken voor export naar Nederland.
Dit jaar organiseert ‘Both Sides Now’ weer een reis naar Ghana en ik ben blij dat ik mee mag om nog meer van Ghana te kunnen laten zien aan de Nederlandse leerlingen. Want deze keer gaan wij helemaal naar het uiterste noorden van Ghana, tot vlakbij de grens met Burkina Faso en waar mijn roots liggen! Tijdens de twee weken bezoeken wij educatieve projecten waar we zullen leren over duurzaamheid en eerlijke handel. Ook brengen wij een bezoek aan lokale initiatieven zoals ‘Butterwise’, een project waar vrouwen sheabutter maken. Dat is een heerlijke crème voor de huid, maar ook bruikbaar als bakolie!
Zowel de leerlingen van het Maartenscollege als de leerlingen van Dazongo Junior High School zijn erg enthousiast en zien er naar uit om elkaar te ontmoeten en de verschillen en overeenkomsten tussen hun twee werelden uit te wisselen.
Zeker is dat wij in Ghana met één geest en sterk als één team goed voor elkaar zullen zorgen. En wat nog belangrijker is; dat wij veilig en gezond naar Nederland terugkomen om onze avonturen en ervaringen met jullie te kunnen delen!

Go Ghana!

Groetjes, Ken










No comments:

Post a Comment