Friday, February 24, 2017

Shea butter


Dit is de sheabutter dag. Ik wist dat het een soort bodylotion was maar ik had het nog nooit gezien. We gingen naar Tamale om te kijken hoe de vrouwen deze 'boter' maken. Eerst heb je de zogenaamde sheafruit waarvan alleen de pit gebruikt wordt om deze boter te maken. Deze pit wordt eerst gedroogd en dan vermalen en dan verhit. Er komt een soort papje uit die vrouwen met de hand opkloppen tot het vet zich van het papje scheidt. Dat malen met de hand is heel zwaar werk. Ik heb het voor 2 minuten geprobeerd en ik vond het zo zwaar. En deze vrouwen doen dat opkloppen de hele dag lang! Ik heb echt heel veel respect voor deze power vrouwen. Deze sheabutter is organic en de vrouwen doen echt heel veel moeite daarvoor! Verschillende stapjes worden op verschillende locaties uitgevoerd. Het was echt super interessant om te zien en ik kreeg de eer om een cheque uit te reiken aan de vrouwen van Tamale. €1000. Ze waren er zo blij mee en ze wisten precies wat ze daarmee gaan doen. Gelukkig kregen wij ook nog de kans om sheabutter te kopen dus de kilos zijn ingeslagen! Het was een super leuke dag ik heb veel geleerd en ik heb zo ontzettend veel respect voor de vrouwen uit Tamale die sheabutter maken.




No comments:

Post a Comment